مقالات

مستربچ زرد

مستربچ زرد

مستربچ­ زرد (Yellow Masterbatch) در این مجموعه با تنوع بسیار بالایی از طیف رنگ‌ها به صورت پیش فرض تولید می­گردد و همچنین  این مجموعه با بکارگیری دانش فنی متخصصان خود و استفاده از تجهیزات پیشرفته مطابق‌­سازی، قادر به ساخت مستربچ زرد مطابق با رنگ و نمونه­‌های مورد نظر تولیدکنندگان می باشد. این نوع مستربچ‌ها به دلیل کیفیت و غلظت بالا، علاوه بر ایجاد رنگ مطلوب با درصد مصرف بسیار کم، موجب بهبود و اصلاح خواص فیزیکی و مکانیکی، ظاهری محصول نهایی، متضمن کیفیت محصول نهایی و تکرار آن نیز می باشد.

مستربچ زرد ویژه تولید لوله­‌های کاروگیت (carogate)، این مستربچ بر پایه پلی‌اتیلن درست شده است. در این مستربچ علاوه بر پودر پیگمنت مرغوب زرد رنگ از افزودنی­‌هایی مانند آنتی اکسیدانت و آنتی UV  استفاده شده است که سبب مقاومت در برابر اشعه­‌ی خورشید می­شود. علاوه بر این از افزودنی­‌های برای کمک فرآیند نیز استفاده شده است. میزان مصرف پیشنهادی 2% می­باشد.

فاکتورهای موثر در انتخاب مستربچ با کیفیت مناسب عبارتند از:

  • مطابقت پایه پلیمری مستربچ با مواد و کالای تولیدی
  • ثبات رنگ یا خواص در دفعات مصرف
  • مشخصات فنی مطلوب که این مشخصات فنی عبارتند از مقاومت انتقال سطح، درصد رطوبت، دمای ذوب، پراکندگی در غلظت یکنواخت و درصد مناسب افزودنی یا پیگمنت
  • میزان مصرف کم
  • منحصر به فرد بودن رنگ و شید

ویژگی‌های مستربچ زرد رنگ

  1. مطابقت پایه پلیمری مستربچ با مواد و کالای تولیدی
  2. ثبات رنگ یا خواص در دفعات مصرف
  3. مشخصات فنى مطلوب که این مشخصات فنی عبارتند از مقاومت انتقال سطح، درصد رطوبت، دمای ذوب، پراکندگی در ماتریس پلیمری، شکل ظاهری و جلای مستربچ زرد، مقاومت حرارتی سطح
  4. غلظت یکنواخت و درصد مناسب افزودنی یا پیگمنت
  5. میزان مصرف کم
  6. منحصر به فرد بودن رنگ و شید
  7. عدم ایجاد مشکلات در فرآیند تولید محصول نهایی

كاربردهاي مستربچ زرد

مستربچ زرد برای استفاده در فیلم، تزریق، قالب‌­گیری دمشی، الیاف مصنوعی، گونی‌­های بافته شده، فیلم­‌های ریخته­‌گری، اکستروژن لوله طراحی شده است. این مستربچ با مقادیر بالاتر از 1تا 5 درصد با توجه به کاربرد، کدری یا رنگ­‌پذیری مورد نیاز و ضخامت محصولات استفاده می­گردد. مستربچ زرد برای استفاده در LDPE، HDPE، LLDPE، PP، HIPS و PS طراحی شده است. از دیگرکاربردهای مستربچ زرد در صنایع مختلف پلاستیکی همچون: ظروف یکبار مصرف بسته بندی، ظروف بادی روغن موتور، انواع فیلم‌های پلی‌اتیلنی، نایلون و نایلکس، ورقهای PP و PS ، ظروف IML، ظروف فوم، لوله­‌های دوجداره پلی‌­اتیلنی، لیه مصنوعات پلاستیکی، لوله­‌های کاروگیت، لوله های آب آشامیدنی ساختمانی، قطعات تزریقی، ورق های پلیمری، مخازن پلی‌اتیلنی و …  می باشد. شایان ذکر است که لوله‌­های کاروگیت برای مخلوط شدن با پلی­‌اتیلن و پلی‌­پروپیلن طراحی شده است تا از آن برای قالب­‌گیری تزریقی، قالب­‌گیری بادی و … استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *