مقالات

کامپاند پودری مخازن دورانی

compound-podri-poli-etilen

پلی‌اتیلن‌ها از دسته گرمانرم‌ها می‌باشند که از طریق پلیمریزاسیون گاز اتیلن ( C2H4 ) بدست می‌آیند. پلی اتیلن با چگالی بالا را HDPE یا پلی اتیلن سنگین می گویند. به دلیل فشردگی زنجیره مولکولی در پلی اتیلن سنگین، چگالی آن بالا است و به همین دلیل انعطاف پذیری آن ها کم می باشد بنابرین مقاومت ضربه ای در پلی اتیلن های سنگین نسبت به پلی اتیلن سبک کمتر می باشد ولی مقاومت آن ها در برابر مواد شیمیایی و همچنین تنش های شکننده ی محیطی خوب می باشد. تقسیم بندی مواد پلی اتیلن بر اساس چگالی آن ها صورت میگیرد و به سه گروه سبک، سبک خطی، سنگین تقسیم می شوند که این نوع گرید جزو گریدهای دورانی پلی اتیلن است.

کامپاند پودری مخازن دورانی یکی از پلیمرهایی که به صورت پودر تولید می شود و در تولید به روش دورانی مورد استفاده قرار می­گیرد. حالا چرا این مواد را به صورت پودر تولید می کنند چراکه دسته ای از محصولات پلیمری که درون قالب­ های به صورت دورانی یا چرخشی تولید می شوند و باید ذوب شده و سپس درون قالب شکل گیرند. در واقع فرآیند قالب گیری دورانی یکی از روش های تولید قطعات پلاستیکی است. از قالب گیری دورانی برای تولید قطعات تو خالی, در شکل ها و اندازه های مختلف نظيرمخازن مایعات، سطل ظرف های زباله، توپ فوتبال، کلاه ایمنی و حتی بدنه ی قایق استفاده می شود.

 قالب گیری دورانی Rotational molding یا قالب­ گیری چرخشی به اسامی, rotomolding  rotocasting و  Spin casting نیز نامیده می­ شود. مراحل قالب گیری دورانی فرایند با قالب بسته ای که از مقدار معینی پودر یا مایع پلاستیک گرمانرم پر شده است، آغاز می شود. قالب ها پیش گرم شده اند و یا در یک کوره قرار داده می شوند و همزمان حول دو محور متعامد می چرخند. در بعضی گونه ها قالب حول یک محور می چرخد و حول محور دیگر کج می شود یا نوسان می کند. در هر صورت ماده ی مذاب، به صورت لایه ای یکنواخت روی تمام سطح قالب پخش می­شود. در مرحله ی بعدی قالب به منطقه ی سرد شدن منتقل می شود که در آن حین حرکت، از آب یا هوا برای کاهش تدریجی دما استفاده می شود. پس از انجماد ماده، قالب باز شده و قطعه ­ی تو خالی از آن خارج می شود.

مزایا کامپاند پودری مخازن دورانی

  • کامپاند عالی برای تولید قطعات پلاستیک تو خالی
  • امکان خارج نمودن آسان قطعه از قالب
  • کنترل آسان ضخامت دیواره
  • یکنواختی ضخامت دیواره و خطای بسیار کم در این یکنواختی
  • توانایی تولید قطعات سه لایه و قطعات دوجداره با استحکام بالا
  • مقاومت ضربه و مقاومت بالای فیزیکی و شیمیایی
  • امکان تعویض سریع قالب در کوتاه ترین زمان
  • استفاده مجدد از قطعات تولید شده پس از مصرف
  • به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی
  • کمتر بودن میزان ضایعات پلاستیک در نتیجه اسیب کمتری به محیط زیست وارد می شود.
  • کوتاه ترشدن زمان چرخه تولید

کاربرد کامپاند پودری مخازن دورانی

کامپاند پودری مخازن دورانی گرید مناسب برای قالب گیری دورانی که در تولید ظرف نگهدارنده یا مخازن نگه‌داری آب و فرآورده‌های شیمیایی، بشکه، بانک ­های بازیافتی، تانکر پلاستیکی و وان پلاستیکی پلی­اتیلن، قایق­ های کایاک، اتاقکهای سیار، جعبه یا صندوق استفاده می­گردد، به دلیل ویژگی های که در برابر عوامل محیطی دارد و مقاومت خوبی در برابر ترک، اشعه فرا بنفش، ضربه دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *