مقالات

مستربچ لیزکننده

مستربچ لیزکننده

مستربچ لیزکننده که با نام‌های لیز کننده و یا مستربچ اسلیپ (Slip) نیز شناخته می‌شوند، برای کاهش مقاومت فیلم به لیزخوردن روی خود یا بخش‌هایی از تجهیزات تبدیل استفاده می‌شوند. ضریب اصطکاک (CoF) بالا در فرآیند تولید فیلم های پلیمری، منجر به چسبندگی بین فیلم پلیمری با سطوح فرآیندی (از جمله سطوح فلزی) و یا سطوح دیگرکه منجر به بروزمشکلاتی در حین مراحل تولید و استفاده در فرایندهای پیچاندن رول فیلم‌ها، تولید کیسه، عملیات بسته‌بندی، رهایش قالب و اختلال در فرآیند، کاهش سرعت تولید و غیره می شود. برای حل این مشکل از مستربچ های افزودنی لیزکننده استفاده می شود.

افزودنی لیزکننده پس از فرآیند اکستروژن به سرعت روی سطح مهاجرت کرده و یک لایه روی سطح ایجاد می کند. این لایه ضریب اصطکاک بین لایه های فیلم و یا فیلم با هر سطح دیگری که با آن در تماس است را کاهش داده و سبب جدایش بهتر وآسان تر فیلم از سطح می شود.استفاده از مستربچ اسلیپ باعث صیقلی شدن، افزایش کیفیت سطح فیلم، کاهش ضایعات کاهش استهلاک ماشین آلات ، کاهش چسبندگی سطوح فیلم به هم و تسهیل در فرایند تولید می‌شود.

پر مصرف ترین افزودنی مستربچ های لیز کننده آمیدهای نوع اول و از مشتقات اسیدهای چرب هستند. غلظت مستربچ لیزکننده به نوع پلیمر و درجه CoF مورد نیاز و سرعت مهاجرت به ساختار شیمیایی افزودنی بستگی دارد.مستربچ های لیزکننده ، بر اساس نیازهای مختلف اعم از سرعت مهاجرت، نوع رزین و غیره، طراحی و تولید می گردند. از این مستربچ افزودنی برای افزایش فرآیندپذیری و کاربری نهایی پلیمرها استفاده می شود.

مستربچ لیزکننده چیست؟

هنگامی که فیلم های پلیمری در مدت زمان طولانی در انبار قرار میگیرند و یا هنگامی که از آنها استفاده می کنید به علت فشاربین لایه ای که به وجود می آید باعث ایجاد یک چسبندگی ناخواسته میشود. هنگامی که این چسبندگی به وجود می آید باز کردن فیلم های رول شده امری بسیار دشوار خواهد بود. جهت جلوگیری از این اتفاق به آن انتی بلاک و لیزکننده اضافه می کنند. مستربچ لیزکننده این گونه عمل می کند که ابتدا به سطح منتقل می شود و اصطکاک را کم می کند. هر چه ذرات بزرگتر باشند اثر ضدچسبندگی آنها نیز بیشتر خواهد بود، اما بزرگ بودن ذرات در خواص نوری اثر منفی دارد. برای اینکه به شفافیت و روشنی برسید باید آمیدهای عالی را به تنهایی استفاده کنید البته در این صورت ممکن است باعث بروز مشکلاتی مانند انتقال مواد آلی به سطوح فیلم شود.

مزایا مستربچ لیزکننده

کاهش ضریب اصطکاک و افزایش کیفیت سطح فیلم (صافی و نرمی سطح)

قابلیت جمع کردن و باز کردن سریع تر رول فیلم

جلوگیری از ترک برداشتن ورق ها در حین برش

سهولت در جدا کردن قطعات ترموفرم هنگام مصرف

کاهش چسبندگی سطوح فیلم به هم

ایجاد فیلم با سطح بسیار صاف و صیقل

سهولت در فرآیند تولید

سهولت در جابجایی و حمل ونقل فیلم های پلیمری

بهبود قابلیت چاپ

بهبود خواص کاربردی در ماشین های بسته بندی اتوماتیک

ایجاد خاصیت کمک فرآیندی

کاربرد مستربچ لیزکننده

این مستربچ‌ها در محصولات PE ، PP ، PET، فیلم های نازک، فیلم های معمولی و ضخیم، فیلم های کشاورزی و پلی الفین ها کاربرد دارند.

خرید مستربچ لیزکننده

پلی بازار قادر به تولید مستربچ لیزکننده با کیفیتی بالا و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی می‌باشد که تأثیرات آن با کم‌ترین مقادیر مورد استفاده قابل مشاهده می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه ی محصولات پلیمری و یا تهیه این محصولات با پلی بازار همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *