مقالات

کامپاند پودری پلی اتیلن

کامپاند پودری پلی اتیلن

با افزودنی ها و پرکننده های متفاوت، کاربرد و روش تولید، رنج متنوعی از کامپاند پلی اتیلن در دسترس است. کامپاندهای پودری با ایجاد تنوع در استفاده از مواد افزودنی می تواند طیف وسیعی از کامپاندهای پودری با کاربردهای متفاوت و درصد خلوص متغیر جهت تولید شامل گردد.

کامپاند پودری پلی اتیلن سبک (PCT)

با در نظر گرفتن گریدهای مختلف، از آنجا که کامپاند پودر پلی اتیلن قبل از اختلاط در دسترس می باشد، در فرایندهایی مانند اکستروژن، توزیع بهتر پیگمنت و افزودنی را شاهد خواهیم بود، که در نتیجه آن، کیفیت بهتری در محصول نهایی حاصل خواهد شد. خصوصیت بارز کامپاند پودری پلی اتیلن نسبت به اقلام مشابه آن، افزایش سطح به جرم آن بوده (دانسیته پایین) که خود باعث پخش بهتر و بهبود در راندمان فرایندهای تولید می شود.

کاربرد کامپاند پودری پلی اتیلن سبک

  • کلیه فرایندهای اکستروژن مانند تولید مستربچ های رنگی و مستربچ های فرایندی
  • تولید کامپاندهای پرشده با مواد معدنی
  • تولید فیلم های بسته بندی و کشاورزی، لوله های آبرسانی و … .

ویژگی کامپاند پودری پلی اتیلن سبک

  • افزایش سطح نسبت به وزن (کاهش وزن مخصوص یا دانسیته)
  • بهبود توزیع و پخش در فرایندهای تولید
  • راندمان بالای محصول نهایی به سبب یکنواختی در محصول
  • کاهش ضایعات
  • کاهش هزینه های نگه داری و بهره برداری دستگاه های تولید به سبب کاهش هزینه تعمیرات
  • ایجاد تنوع در انتخاب مواد اولیه
  • اختلاط متفاوت پایه رزین پلی اتیلنی و افزودنی ها شامل پیگمنت و پرکننده
  • تنوع در انتخاب درصد اکسید تیتانیوم و فیلر
  • امکان سفارش سازی طبق نظر مشتری در انتخاب درصد متفاوت رنگدانه و پرکننده و پایه پلی اتیلنی

قالبگیری پلی اتیلن پودری به روش دورانی (PRM)

فرایند قالبگیری دورانی فرایندی با تولید محصولات متنوع و بدون محدودیت در شکل و ابعاد می باشد. طراحان و تولیدکنندگان به منظور دسترسی به رنج وسیعی از مواد از این فرایند بهره می برند. در مقایسه با فرایندهای مشابه همچون قالبگیری تزریقی و دمشی، مواد بکار برده شده باید از مقاومت حرارتی بالاتری برخوردار باشند.

مواد مورد استفاده در این فرایند از خصوصیات بالقوه ای مانند مقاومت حرارتی بالا، مقاومت در مقابل اکسیداسیون و تخریب و مقاومت در مقابل تخریب اشعه ماورءبنفش برخوردار می باشند. مواد مورد استفاده در این فرایند نیاز به فرمولاسیون و تولید طبق درخواست می باشند. از آنجایی که محصولات تولیدی در محیط های داخل و خارج فضای بسته استفاده می شوند، بنابراین تولیدکنندگان محصولات نهایی می بایستی تنوع قابل قبولی را از مواد اولیه دارا باشند.

از آنجایی که انتخاب مواد اولیه در فرایند تولید قالبگیری دمشی دارای محدودیت است، جهت افزایش تنوع در ترکیب و بدست آوردن خواص مناسبی که شرح داده شد، نیاز به ظرفیت سازی و ایجاد تنوع در کامپاندهای متنوعی در این محصول می باشد. پلی اتیلن ها به عنوان بزرگترین گروه ترموپلاستیک ها که عمدتا به عنوان رزین های عمومی نام برده می شود و بیشترین مصرف را در این بازه دارند.

مواد عمومی بکار رفته در قالبگیری دورانی

بیشترین مواد بکار رفته در قالبگیری دورانی پلی اتیلن می باشد که در این بین پلی اتیلن های با دانسیته بالا بیشترین کاربرد را دارند. این مواد خواصی مانند صلبیت بالا، سطح مقاوم، چقرمگی خوب و مقاومت در برابر مواد شیمیایی آن را جهت استفاده در قطعات بزرگ و حجیم مانند تانک های ذخیره آب، اسباب بازی های شهری، موانع ترافیکی و و کلیه قطعات حجیم مناسب می کند.

روش تولید

اولین اقدام جهت ساخت کامپاندهای پلی اتیلن به روش دورانی، انتخاب مواد اولیه و تولید کامپاند مناسب با توجه به کاربرد نهایی می باشد که در این بین، ضمن ساخت کامپاند مناسب و اضافه کردن افزودنی ها و پیگمنت های مورد نظر، به علت ماهیت روش تولید در فرایند قالبگیری دورانی، می بایستی کامپاند ساخته شده به صورت پودر یکنواخت تبدیل شده تا فرایند ذوب شدن و اختلاط در قالب تولید قطعه دچار نقصان نگردد.

مزیت استفاده از این مواد

با توجه به ماهیت فرایند قالبگیری دورانی و تنوع درخواست مصرف کننده، مواد اولیه به صورت کامپاند تولید می شود که کلیه مواد افزودنی مانند رنگدانه ها، پرکننده ها و … به آن اضافه می گردد. این کامپاند باید به صورت پودر درآورده شود تا با پخش یکنواخت در قالب از اتلاف انرژی و ایجاد اشکال در فرایند تولید جلوگیری گردد. این کامپاند تمامی مراحل فوق را طی میکند و با توجه به نیاز مشتری قابل سفارش می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *