روان کننده های صنعتی و روغن های صنعتی چیستند؟
در دنیای وسیع ماشینآلات و تجهیزات صنعتی، روانکاری مناسب برای اطمینان از عملکرد روان، کاهش اصطکاک و جلوگیری از سایش و فرسایش بسیار حیاتی است. روانکنندههای صنعتی، یا روغنها، مواد خاصی هستند که برای کاهش اصطکاک، حرارت و سایش بین قطعات متحرک در کاربردهای مختلف صنعتی فرموله شدهاند.
انواع روانکنندههای صنعتی
روغنهای معدنی
اینها رایجترین و گستردهترین نوع روغنهای صنعتی هستند. آنها از نفت خام مشتق شده و برای کاربردهای عمومی مناسب هستند. این روغنها دارای ویسکوزیته و پایداری خوبی هستند و برای ماشینآلاتی که تحت شرایط عادی کار میکنند، ایدهآل هستند.
روغنهای سنتزی
این روغنها، روغنهایی هستند که بهطور شیمیایی سنتز شدهاند تا عملکرد بهتری نسبت به روغنهای معدنی ارائه دهند. آنها برای تحمل دماهای شدید، فشارهای بالا و بارهای سنگین طراحی شدهاند. روغنهای سنتزی دارای پایداری حرارتی عالی، مقاومت در برابر اکسیداسیون و عمر سرویس طولانی هستند و برای کاربردهای صنعتی سخت مناسباند.
چربیها
چربیها روانکنندههایی هستند که از یک روغن پایه و یک غلیظکننده تشکیل شدهاند. آنها نیمهجامد هستند و چسبندگی و ماندگاری عالیای دارند، که آنها را برای کاربردهایی که نیاز به روانکاری مداوم دارند، مناسب میسازد. چربیها معمولاً در بلبرینگها، دندهها و سایر اجزای بارگذاری شده بهکار میروند.
روانکنندههای زیستمحیطی
روانکنندههای زیستمحیطی، جایگزینهای دوستدار محیط زیست برای روانکنندههای سنتی هستند. آنها از منابع تجدیدپذیر مانند روغنهای گیاهی یا چربیهای حیوانی مشتق شدهاند. این روانکنندهها دارای لغزندگی خوب، تجزیهپذیری زیستی و سمیت پایین هستند و برای کاربردهایی که تأثیرات زیستمحیطی مهم است، مناسباند.
کاربردهای روانکنندههای صنعتی
روغن کمپرسور
عملکرد کارآمد نیاز به کاهش زمان نگهداری و افزایش زمان کارکرد دارد. با انتخابهای مناسب از مجموعه روغنهای تخصصی کمپرسور، بهترین تصمیمات را بگیرید. بنابراین، سیستم کمپرسور شما برای عملکرد کارآمد حیاتی است. زمانی که بهدرستی روانکاری شود، میتواند بهطور مؤثری تجهیزات شما را تنظیم کرده و دمای ثابتی را حفظ کند و خطر سایش را کاهش دهد. اما برای انجام این کار، روغن کمپرسور شما باید قادر به جلوگیری از کف کردن، آزاد کردن هوای محبوس و جداسازی سریع آب متراکم باشد. این امر نیازمند روغنی است که بهطور خاص فرموله شده و قابل تطبیق باشد. روغنی که دارای شاخص ویسکوزیته بالاتر و نقطه ریزش پایینتری نسبت به اکثر روغنهای معدنی باشد
روغن موتور
یک کسبوکار رقابتی، کسبوکار موفقی است. برای رقابتی ماندن و حفظ سودآوری، به روغن موتوری نیاز دارید که بتواند به بهبود کارایی و کاهش هزینههای عملیاتی کمک کند. چه موتور ثابت شما با سوخت سنگین، تقطیرها و بیودیزلهای مایع، یا گاز طبیعی یا گاز ترش کار کند، راهحلهای روانکاری روغن موتوری دارند که میتواند به شما کمک کند تا کسبوکار خود را در حالت فعال نگه دارید
سیال هیدرولیک
انتخاب صحیح و انتخاب روغنی که بهترین ارزش را ارائه دهد، بسیار حیاتی است. برای رقابتی ماندن، اپراتورهای سیستمهای هیدرولیک را به مدت طولانیتری تحت فشار قرار میدهند که این امر فشار اضافی به روغنهای هیدرولیک وارد میکند، از جمله فشارها و دماهای عملیاتی بالاتر. در عین حال، سیستمهای هیدرولیک متحرک به طور فزایندهای فشردهتر میشوند. مخازن روغن کوچکتر آنها، پخش حرارت را محدود میکند که به معنای دماهای اوج بالاتر روغن است. این امر خطر اکسیداسیون و در نتیجه تشکیل لجن و ورنی را افزایش میدهد. مخازن کوچکتر همچنین زمان ماندگاری مایع را که برای بازیابی یا آزادسازی آلایندههایی که میتوانند باعث خرابی سیستم هیدرولیک شوند، کاهش میدهد. این فشارها میتوانند بین صنعت، کاربرد یا محیط متفاوت باشند، به این معنی که انتخاب مایع شما باید بر اساس نیازهای تجهیزات شما انجام شود
روغنهای موتور دیزل سنگین
با تغییر نیازها به وسایل نقلیه سنگین، موتورهای آنها نیز دستخوش تحول میشوند. چه در زمینه عملکرد و دوام بهبود یافته و چه در استانداردهای انتشار آلایندههای قانونی، موتورهای سنگین امروزی برای برآورده کردن تعداد فزایندهای از معیارهای عملیاتی ضروری طراحی شدهاند.
روغن دنده
مانند بسیاری از اجزای صنعتی، جعبهدندهها نیز در حال کوچکتر و پیچیدهتر شدن هستند و به همین دلیل تحت دماها و فشارهای بالاتری کار میکنند. و با تغییر طراحیها، انتظارات از قابلیت اطمینان بیشتر و عملکرد بهبود یافته نیز تغییر میکند. به همین دلیل، جعبهدندههای مدرن به حفاظت بیشتری از روغن روانکاری خود نیاز دارند تا بتوانند به حداکثر پتانسیل خود دست یابند.
مایعات جعبه دنده
جعبهدندهها در اشکال و اندازههای مختلفی وجود دارند که بسته به کاربرد صنعتی آنها متفاوت است. بزرگترین شباهت بین جعبهدنده یک کامیون سنگین و جعبهدنده یک بیل مکانیکی – به جز چالشهایی که با آنها مواجه هستند، این است که هر دو بهطور دقیق برای آن کاربرد خاص طراحی شدهاند. دلیل این امر این است که جعبهدندهها، محورهای چرخ و جعبهدندهها تحت شرایط متفاوتی کار میکنند. بنابراین، آنها نیازهای متفاوتی از یک مایع روانکاری دارند.
ویژگی خاص
مجموعه روغنهای ترانسفورماتور به تجهیزات شما حفاظت طولانیمدت از خوردگی و لجن ارائه میدهد و عمر روغن را از طریق پایداری اکسیداسیون بالاتر و عملکرد بهبود یافته انتقال حرارت افزایش میدهد. کارایی بیشتر در دامنه وسیعی از دماهای عملیاتی، این روغنها را به خوبی برای اندازههای کاهش یافته، بارهای افزایش یافته و ولتاژهای بالاتر ترانسفورماتورهای نسل بعدی مناسب میسازد.
ویژگیهای کلیدی برای خرید روانکار
نقطه جوش بالا و نقطه انجماد پایین
روانکارهایی که دارای نقطه جوش بالا و نقطه انجماد پایین هستند، به عنوان روانکارهای مفیدتری در نظر گرفته میشوند زیرا در دامنه وسیعی از دماها عملکرد دارند. این ویژگیها به آنها کمک میکند تا در حالت مایع باقی بمانند و احتمال شکست آنها در شرایط عملیاتی نامناسب کمتر شود. به عنوان مثال، گرمای بیش از حد ناشی از نشتی در سیستم خنککننده.
شاخص ویسکوزیته سینماتیک بالا
ویسکوزیته سینماتیک نرخ جریان روانکار تحت تأثیر جاذبه را توصیف میکند و یک پارامتر کلیدی برای تعیین کیفیت روانکارها است. به طور کلی، روانکارهایی با شاخص ویسکوزیته بالا نسبت به همتایان با ویسکوزیته پایینتر مطلوبتر هستند. این به این دلیل است که روانکارهای با ویسکوزیته بالا به راحتی پخش میشوند و میتوانند به راحتی به تمام قطعات متحرک در سیستم مکانیکی توزیع شوند. روانکارهای با ویسکوزیته بالا معمولاً بر پایه روغن هستند و اغلب با افزودنیهایی برای بهبود عملکرد تقویت میشوند.
خاصیت هیدروفوبیک
آب میتواند به شدت عملکرد روانکارها را تحت تأثیر قرار دهد و از تشکیل یک مانع حفاظتی بین قطعات متحرک جلوگیری کند. این میتواند منجر به مشکلاتی مانند آلودگی ناشی از ذرات سایش، مصرف انرژی بیش از حد به دلیل افزایش مقاومت و گرمای بیش از حد ناشی از اصطکاک شود. روانکارهایی که دارای امتیاز هیدروفوبیکی خوبی هستند، میتوانند به راحتی آب را آزاد کنند که به جلوگیری از آلودگی H2O کمک میکند.
مقاومت در برابر اکسیداسیون و زنگزدگی
اکسیداسیون و زنگزدگی دو تهدید بزرگ برای عملکرد مکانیکی هستند. روانکارهایی که دارای مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون و زنگزدگی هستند، مورد توجه اپراتورها قرار میگیرند زیرا به جلوگیری از این مشکلات کمک میکنند که میتواند عملکرد را تحت تأثیر قرار دهد، عمر داراییها را کوتاه کند و منجر به شکستهای فاجعهآمیز شود.
ارزش خوب در برابر هزینه
هزینه یک عامل مهم در انتخاب روانکارهای مکانیکی است، به ویژه در شرایط نوسانات اقتصادی. یک روانکار “خوب” باید تمام پارامترها و وعدههای عملکردی که تبلیغ شده است را برآورده کند و همچنین ارزش خوبی در برابر هزینه ارائه دهد.
انواع روانکارها
روغن دنده | هر سیستم دنده بدون روانکاری شامل تماس قابل توجهی بین فلزات خواهد بود و سیستمهای دنده صنعتی میتوانند در دماهای بسیار بالا عمل کنند. |
سیال هیدرولیک | بسیاری از سیستمهای صنعتی شامل ماشینآلات هیدرولیک هستند. هدف اصلی یک سیال هیدرولیک، ارائه انتقال انرژی کارآمد در عین حال حفاظت و خنکسازی اجزا است. |
سیال ماشینکاری | سیالات برش کمی متفاوت از روانکارهای معمولی هستند زیرا نیاز دارند همزمان با روانکاری، حرارت را در طول فرآیند ماشینکاری دفع کنند و همچنین ذرات فلزی را پراکنده کنند تا عمر مفید ابزارها را افزایش دهند. |
روغن کمپرسور | روغن کمپرسور معمولاً برای حفظ عملکرد قابل اعتماد و کارآمد سیستمهای کمپرسور طراحی شده است. این روغنها معمولاً دارای پایداری حرارتی عالی و مقاومت در برابر اکسیداسیون هستند و شامل بستههای افزودنی هستند که به تمیز نگهداشتن اجزا و حفاظت از آنها در برابر سایش کمک میکنند. |
روغن موتور گاز | موتورهای گاز برای تولید برق استفاده میشوند. در حالی که برخی از آنها با گاز طبیعی نسبتاً تمیز کار میکنند، دیگران ممکن است با گاز معدن، گاز دفن زباله یا بیوگاز کار کنند، بنابراین انتخاب روغن موتور گاز مناسب برای سوخت مورد استفاده بسیار مهم است. |
روانکارهای ایمن برای غذا | روانکارهای ایمن برای غذا باید تقریباً همان کار روانکارهای دیگر را انجام دهند و از عملکرد کارآمد و قابل اعتماد تجهیزات اطمینان حاصل کنند. |
روانکارهای ایمن در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی | درک استفاده از روغنها در محصولات آرایشی و بهداشتی، گامی اساسی برای ایجاد یک روتین پوستی منسجم و مؤثر است. |
دستهبندیهای خدمات API برای موتورهای بنزینی خودروها
انستیتوی نفت آمریکا (API) مرجع تعیین استانداردها برای روغنهای موتوری استفاده شده در موتورهای بنزینی و دیزلی است.
برای موتورهای بنزینی، مشخصات API از SA تا SH متغیر است، به طوری که حروف بالاتر نمایانگر فناوریهای جدیدتر هستند. روغنهایی با مشخصات از SA تا SH معمولاً برای موتورهای تولید شده قبل از 1995 مناسب هستند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که روغنهای با مشخصات بالاتر میتوانند به جای روغنهای با مشخصات پایینتر استفاده شوند.
در زیر تمام دستهبندیهای API برای بنزین، عمدتاً برای خودروهای سواری، آورده شده است، زیرا اکثر وسایل نقلیه در ایالات متحده با بنزین (که به آن گازوئیل نیز گفته میشود) به جای دیزل کار میکنند.