مقالات مشتقات هیدروکربنی

هرآنچه که درباره روغن کمپرسور باید بدانید

روغن کمپرسور

کمپرسورهای تبرید نوعی تجهیزات هستند که به طور گسترده در بخش‌ها و کاربردهای مختلف، از جمله نگهداری مواد غذایی، (سیستم‌های HVAC گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع) و سایر سیستم‌های خنک‌کننده صنعتی استفاده می‌شوند. برای محافظت از کمپرسورها و حفظ عملکرد بهینه آن‌ها، روان‌کننده‌های کمپرسورهای تبرید طراحی شده‌اند که می‌توانند نیازهای تجهیزات را برآورده کرده و آن‌ها را در بهترین وضعیت نگه دارند.

روغن یخچالی

روغن یخچالی یک روانکار ویژه است که در سیستم‌های یخچال و تهویه مطبوع استفاده می‌شود تا اصطکاک را کاهش دهد، از اجزا محافظت کند و عملکرد روان کننده کمپرسور را تضمین کند. همچنین به آب‌بندی و خنک‌سازی قطعات کمپرسور کمک می‌کند.

روان‌کننده‌های کمپرسورهای تبرید

عملکرد اصلی روغن تبرید همیشه روانکاری خواهد بود، این روغن باید توانایی تحمل شدیدترین تفاوت‌های دما که در داخل سیستم تجربه می‌شود را داشته باشد و با نوع مبرد مورد استفاده سازگار باشد.

انواع روغن کمپرسور

طبقه‌بندی روان‌کننده‌های تبرید به صورت روغن‌های معدنی و روغن‌های سنتزی استفاده میشوند.

روغن های معدنی

در حالی که روغن‌های معدنی برای مدل‌های قدیمی‌تر سیستم‌های تبرید که از مبردها استفاده می‌کردند، مناسب بودند، زمانی که صنعت شروع به کاهش استفاده ازHCFCها وCFCها به منظور پاسخ به قوانین زیست‌محیطی کرد، نیاز به توسعه روغن‌های جدیدی برای سازگاری با مبردهای جایگزین احساس شد.

روغن های سنتزی

این محصولات نسل جدید به‌طور جهانی به عنوان روغن‌های سنتزی شناخته می‌شوند.

پروژه‌های نوسازی نیاز به روغن‌های سنتزی دارند، زیرا روغن‌های معدنی با آخرین مبردهای مورد استفاده سازگار نیستند. روغن‌های معدنی به خوبی با مبردهای مدرن ترکیب نمی‌شوند و این امر مانع از عملکرد صحیح آن‌ها می‌شود.

انواع مختلفی از روغن‌های سنتزی تبرید موجود است، از جمله پلی ال استر (POE)، پلی‌آلکیلن گلیکول(PAG)، آلکیل بنزن (AB) و پلی‌وینیل اتر (PVE) که برای سازگاری با انواع مختلف مبردها طراحی شده‌اند.

زمینه های استفاده از روغن کمپرسور

روغن‌های سنتزی POE در سیستم‌های تبریدی که حاوی هیدروفلورکربن‌ها (HFCs) معروف به فریون‌ها یا هیدروفلوروالفین‌ها    (HFOs)  هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روغن‌های سنتزی همچنین به عنوان روغن‌های استر شناخته می‌شوند.

زمانی که یک سیستم تبرید قدیمی به‌روزرسانی می‌شود تا با مبردهای مدرن مانند HFCها یا ترکیب‌های HFC کار کند، باید از روغن‌های POE استفاده شود. کاربران باید درک کنند که روغن‌های استر با سایر انواع روغن‌ها سازگار نیستند.

روغن سنتزی PAG عمدتاً در سیستم‌های تهویه مطبوع خودروهای سواری استفاده می‌شود.

روغن‌های سنتزی AB در سیستم‌های تبریدی که از مبردهای نوع HCFC و CFC استفاده می‌کنند، به کار می‌روند. اگرچه درست است که این مبردهای قدیمی اکنون از چرخه خارج شده‌اند، اما هنوز می‌توان ترکیب‌هایی را پیدا کرد که شامل HCFCها باشند. به همین دلیل، روغن‌های سنتزی AB برای خدمات‌رسانی به کاربردهایی که از ترکیب حاوی مبرد HCFC استفاده می‌کنند، به کار می‌روند.

در نهایت، روغن‌های PVE به عنوان روان‌کننده‌های سنتزی هستند که به عنوان جایگزینی برای روغن‌های استر عمل می‌کنند.

زمینه های استفاده از روغن کمپرسور

عملکرد روغن کمپرسور

در کمپرسور، روغن تبرید عمدتاً چهار عملکرد اصلی دارد: روانکاری، آب‌بندی، خنک‌کنندگی و تنظیم انرژی

1. روانکاری

روغن تبرید در عملکرد کمپرسور نقش روانکاری دارد تا اصطکاک و سایش کمپرسور را کاهش دهد و بدین ترتیب عمر مفید کمپرسور را افزایش دهد.

2. آب‌بندی 

روغن تبرید در کمپرسور نقش آب‌بندی دارد تا سطح پیستون و سیلندر در کمپرسور و بلبرینگ‌های چرخشی را آب‌بندی کند و از نشت مبرد جلوگیری کند.

3. خنک‌کنندگی

زمانی که روغن تبرید قطعات متحرک کمپرسور را روانکاری می‌کند، می‌تواند حرارت تولید شده در حین کار را از بین ببرد تا قطعات متحرک دمای کمتری را حفظ کنند و بدین ترتیب کارایی و قابلیت اطمینان کمپرسور را بهبود بخشد.

4. تنظیم انرژی 

برای کمپرسورهای تبرید با مکانیزم‌های تنظیم انرژی، فشار روغن تبرید می‌تواند به عنوان نیروی محرکه مکانیزم تنظیم انرژی استفاده شود.

انتخاب روغن کمپرسور مناسب برای سیستم خنک‌کننده

انتخاب روغن کمپرسور مناسب برای سیستم خنک‌کننده

گاز مبرد: نوع گاز مبرد در سیستم خنک‌کننده شما نوع خاصی از روغن را تعیین می‌کند. اطمینان حاصل کنید که روغن انتخابی شما مناسب برای گاز مبرد شما باشد.

ویسکوزیته: ویسکوزیته روغن باید با شرایط عملیاتی سیستم خنک‌کننده شما سازگار باشد. برای تعیین ویسکوزیته مناسب، به مشخصات تولیدکننده مراجعه کنید.

نگهداری: برنامه نگهداری توصیه‌شده توسط تولیدکننده را دنبال کنید تا اطمینان حاصل شود که روغن به‌طور منظم تعویض می‌شود و عملکرد سیستم حفظ می‌شود.

عوامل محیطی: شرایط محیطی که سیستم خنک‌کننده شما در آن کار می‌کند را در نظر بگیرید. اگر سیستم در معرض دماهای شدید یا رطوبت بالا قرار دارد، روغنی را انتخاب کنید که با این شرایط سازگار باشد.

مزایا روغن های سنتزیمزایا روغن های معدنی
پایداری حرارتی بالاتر و مقاومت بهتر در برابر اکسیداسیونچالش‌برانگیز درعملکرد مناسب برای کاربردهای کمتر
افزایش فواصل سرویس‌دهی و کاهش هزینه‌های نگهداری مقرون به صرفه
عملکرد برتر در دامنه دمای وسیع‌تر 
ضمانت کاهش رقیق شدن و انتقال روغن 

کیفیت و مقدار روغن کمپرسور

روغن کمپرسور، که به عنوان روغن مبرد نیز شناخته می‌شود، برای عملکرد سیستم تهویه مطبوع (A/C) حیاتی است. این روغن نه تنها اجزای داخلی کمپرسور را روانکاری می‌کند، بلکه به عنوان یک عامل آب‌بندی برای اجزای لاستیکی مانند شلنگ‌ها و درزگیرها عمل می‌کند، گرما را جذب می‌کند و در برخی از خودروهای هیبریدی، از آسیب الکتریکی به کمپرسور جلوگیری می‌کند. برای اطمینان از سازگاری با مواد مختلف در این سیستم‌ها، مهم است که همیشه از روغن با کیفیت مناسب و در مقدار صحیح استفاده کنید.

چهار نوع اصلی روغن وجود دارد و استفاده از آن‌ها عمدتاً به نوع مبرد موجود در سیستم و آنچه که سازنده کمپرسور مشخص کرده است بستگی دارد:

  1. روغن :PAG روغن پلی‌آلکیلین گلیکول یا روغن PAG یک روان‌کننده مصنوعی است که در سیستم‌های R134a و جدیدترین سیستم‌های R1234yf استفاده می‌شود. چندین نوع روغن PAG بر اساس ویسکوزیته روغن وجود دارد – PAG46، PAG100 ,PAG150 و نوع مبردی که برای آن طراحی شده است.
  2. روغن معدنی: روغن معدنی مبرد، که به عنوان روغن آلکیل بنزن نیز شناخته می‌شود، گزینه پیش‌فرض تا زمانی بود که مبردهای HFC رایج شدند. امروزه هنوز در سیستم‌های قدیمی R-12 استفاده می‌شود. و از آنجا که رطوبت را جذب نمی‌کند، همچنین برای روانکاری O-ringها و درزگیرها در سیستم‌های R-12 و R134a استفاده می‌شود.
  3. روغن :POE روغن پلی‌ال استر یا POE نیز مدتی است که وجود دارد، اما تا کنون توسط بسیاری از سازندگان توصیه نشده است زیرا در شرایط دمای بالا و بار زیاد عملکرد خوبی ندارد و رطوبت را جذب می‌کند. تنها استثنا خودروهای هیبریدی با کمپرسور الکتریکی است. روغن POE خواص عایق‌بندی بیشتری نسبت به PAG دارد و می‌تواند به محافظت از عایق بر روی سیم‌پیچ‌ها کمک کند و از نشت الکتریکی جلوگیری کند. استفاده از روغن نادرست در خودروهای هیبریدی ممکن است باعث شود که جریان به کمپرسور A/C برگردد و خطر شوک ایجاد کند.
  4. روغن :PAO روغن مبتنی بر پلی‌آلفا اولفین یا روغن PAO یک روغن سنتتیک چند درجه‌ای است. این روغن با بسیاری از روان‌کننده‌ها و مبردها سازگار است و برای کاربردهای عمومی طراحی شده است و گاهی به عنوان جایگزینی برای برخی روغن‌های PAG در صورتی که توسط سازنده کمپرسور تأیید شده باشد، استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *