مقالات

اپتیکال برایتنر یا روشن کننده های نوری چیست؟

اپتیکال برایتنر یا روشن کننده های نوری Optical-Brightener-

تمایل محصول به زردشدن در بسیاری از مواد و ترکیبات آلی که در معرض تابش نور پرانرژی از محدوده یووی و یا موج های کوتاه در طیف قابل رویت هستند، بیشتر به علت تجزیه این ترکیبات می باشد. محصولات حاصل از این تجزیه طول موج های آبی و نزدیک به آبی در طیف را جذب کرده و به این ترتیب رنگ حاصل به زردی گرایش پیدا می کند. در صورت وجود ترکیباتی در این مواد که قادر به جذب نور پرانرژی باشند، از زردشدن محصول به مقدار قابل توجه ای کاسته و در برخی از موارد رنگ رویت شده حتی روشن تر یا سفیدتر نیز خواهد شد.

اپتیکال برایتنر (Optical Brightener-OB)

به گزارش واحد فنی پلی بازار ، روشن کننده های نوری عوامل سفید کننده ی دارای فلورسنتی هستند که برای براق کردن رنگ ها یا جلوگیری از زرد شدن در پلاستیک ها، لاک ها، رنگ ها، جوهرها، محلول های فرآوری عکس و الیاف طراحی شده اند. آنها اشعه ماوراء بنفش نامرئی را جذب کرده و سپس آن را به صورت نور مرئی در محدوده آبی طیف منتشر می کنند. روشن کننده های نوری در پوشاندن زردی که گاهی پس از پردازش در دماهای بالا در پلاستیک ها و الیاف مشاهده می شود بسیار موثر هستند. آن ها همچین در مواد اولیه ای که دارای پیگمنت ها و رنگ ها هستند استفاده می شوند تا رنگ ها ظاهر درخشان تری داشته باشند. روشن کننده های نوری از طریق فرآیند فلورسنت ،جذب اشعه ماورا بنفش نامرئی و انتشار آبی قابل مشاهده، درخشندگی ایجاد می کنند. اپتیکال برایتنر یک سفید کننده مقاوم در برابر حرارت و مواد شیمیایی است که باعث افزایش سفیدی می شود و رنگ های درخشان تری را ایجاد می کند.

انواع اپتیکال برایتنر

اپتیکال برایتنر انواع مختلفی دارد و با توجه به کاربردهای مختلف آن در صنایع پلیمری، به دسته‌های OB-1 ،OB و FP127 تقسیم‌‌بندی می‌شود. برای OB-1 کاربردهای مختلفی وجود دارد که از هر کدام برای منظور خاصی استفاده می‌شود.

OB-1

يکی از رايج ترین روشن کننده های نوری در صنعت پلیمر است. بسیار مقاوم در برابر دماهای مختلف و از آنجایی که دمای ذوب آن حدود 353 تا 359 در جه سانتی گراد است و در حلال های معمولی حل نمی شود در محصول نهایی پخش شده و همین امر مقاومت به مهاجرت خوبی برای آن ایجاد می کند. برای الیاف و انواع پلاستیک حتی کالاهایی که در دمای بالا باید عملکرد خود را حفظ نمایند مناسب است. اپتیکال برایتنر OB-1 دارای رنگ سبز مایل به زرد است و ماده خطرناک در صورت برخورد با پوست و یا چشم به سرعت با صابون شسته شود.

OB

OB محصول دیگری از خانواده روشن کننده های نوری است که علاوه بر صنعت پلاستیک در صنعت رنگ نیز کاربرد دارد. OB مشابه FP127 و OB-1  در آب حلالیت بسیار ناچیزی دارد و از این رو در کاربرد های در تماس با آب از قطعه یا فیلم خارج نمی شود. OB دمای ذوب 201 تا 205 درجه دارد و برای پروسه کردن انواع پلیمرها نظیر PVC, PE, PS, PP, ABS الیاف استاتی، رنگ، پوشش و مرکب چاپ مناسب می باشد.

FP-127

FP-127  یکی دیگر از روشن کننده های نوری معمول در صنعت پلیمر است که از نظر ظاهری رنگی روشن تر از OB-1  دارد. قیمت  FP-127 بالاتر از OB-1 می باشد که می توان علت آن را روشن کنندگی قوی تر این ترکیب دانست. دمای ذوب آن حدود 220 درجه می باشد و برای انواع پلاستیک ها به خصوص PVC و پلی استایرن مناسب است. از آنجایی که دمای ذوب آن نزدیک محدوده پروسه کردن پلیمرهای معمول است پخش شوندگی بهتر از FP-127  نسبت به OB-1 انتظار می رود.

مشخصات اپتیکال برایتنر

نام شیمیایی اپتیکال برایتنر dibenzoxazol است که قابلیت درخشنگی بخشیدن و سفید کردن به ماده می دهد. افزودنی اپتیکال برایتنر با فرمول شیمیایی C28H18N2O2 دارای رنگ سبز مایل به زرد بوده، بسیار مقاوم در برابر دماهای مختلف، با دمای ذوب ۳۵۳-۳۵۹ درجه سانتی­گراد می باشد. اپتیکال برایتنر را با نام های روشن کننده نوری، اپتیکال وایتنر، فلوئورستنت برایتنر، فلوئورستنت اپتیکال برایتنر نیز می شناسند.

ماده تشکیل دهنده براق کننده نوری عمدتا از استیلبن، کومارین و دیفنیل پریازولین است. عمده محصولاتی که در این دسته قرار می گیرند، امروزه از دسته مشتقات استیلبن‌ ها هستند که در بازار از نوع 4و4 دی آمینو 2و2 استیلبن دی سولفونیک اسید می باشند. استیلبن ها ترکیبات شیمیایی هستند که در واقع، در دسته‌ی دی آریل اتن ها قرار می گیرند. ترکیبات آلی که دارای دو گروه عاملی بنزنی و باند شیمیایی دوگانه هستند و خواص مخصوص خودشان را دارند. استیلبن ها به دلیل توانایی تولید مشتقات بسیار زیادی که دارند، در دسته‌ی مواد شیمیایی با اهمیت قرار می گیرند. این روشن کننده ها بیشتر در صنایع نساجی، مواد شوینده، کاغذ، لوازم آرایشی و صنایع پلاستیکی کاربرد دارند.

اپتیکال برایتنر به علت نوسان کم و پایداری شیمیایی عالی، در آب بسیار محلول هستند. این روشن کننده ها به دلیل سازگاری بالا با رنگدانه ها و رنگ های دیگر در صنایع زیبایی و صنایع پلاستیکی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. درصد های پیشنهاد شده برای کاربردهای معمول در صنعت پلیمر به شرح زیر است:

(For transparent polymers: 5 – 20 ppm (0.0005 – 0.002
For colored formulations: 20 – 100 ppm (% 0.01 – 0.002)
For white formulations: 100 – 1000 ppm (% 0.1 – 0.01)
For fiber applications: 150 – 200 ppm (% 0.02 – 0.015)

نحوه عملکرد اپتیکال برایتنر

این مواد دسته ای از مواد شیمیایی هستند که طی یک فرایند، از انرژی تابانیده شده به آن، با جذب بخشی از آن و کاهش دادن انرژی آن، نوری با انرژی کمتر از خود ساطع می کند. با همین هدف، روشن کننده های نوری به انواع ترکیبات و مواد آلی اضافه می شوند و انرژی منتشر شده به صورت نور در محدوده فرابنفش که در رنج طول موج 340 الی 370 نانومتر است را دریافت می کنند و آن را به صورت نور در حالت مرئی، یعنی نور با طول موج بین 400 و 500 نانومتر منتشر می کند. نور ساطع شده با درجه های مختلف و براساس انتخاب نوع اپتیکال برایتنر، می تواند انواع رنگ ها را ایجاد کند.

ویژگی های روشن کننده های نوری

از جمله مهمترین ویژگی های اپتیکال برایتنر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود رنگ و ظاهر پلاستیک‌ها با کاهش زردی پلاستیک
  • افزایش سفیدی و براقیت محصول
  • کاهش رنگ زرد در پلیمر
  • بهبود ظاهر محصولات تولید شده با مواد بازیافتی
  • دوز مصرف پایین و مقاومت حرارتی بالای این ماده

کاربرد روشن کننده های نوری

  • برای کاهش اثر زردی ناشی از دمای بالای فرآیند مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین برای درخشان شدن پلیمرهای رنگی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.
  • اغلب برای بهبود رنگ و ظاهر پلاسیتک ها استفاده می شود و باعث کاهش زردی پلاستیک با افزایش رنگ آبی منعکس شده می شود.
  • اثر بسیار موثری در صنایع پلاستیکی مثل PC ،ABS ،PP، Rigid PVC، EVA، PA، HIPS، PS، چسب ها و سایر مواد آلی دارند.
  • برای بهبود ظاهر لوله های پلی اتیلن، پلی پروپیلن، سایر لوله های ترموپلاستیک و ترموست مورد استفاده قرار می گیرد.
  • اپتیکال برایتنر OB-1 بهترین عامل سفید کننده ی فیبر پلیمر است و به طور گسترده در مواد پلاستیکی مانند PP، ABS، PS، HIPS، EVA،  PVC، PA و … مورد استفاده قرار می گیرد.
  • كاربرد در صنايع غذايي: استفاده از OB-1 مطابق با قوانين مربوط فقط در جاهایی که محصول تماس مستقیم با ماده غذایی ندارد می توان به کار برد. بایستی توجه نمود که محتوای اپتیکال برایتنر نمی تواند بالاتر از 25 پی پی ام بوده و دما نباید بالاتر از 135 درجه سانتی گراد برود.
  • اصلاح کننده و درخشنده کننده رنگ اضافه شده به فرمولاسیون آرایشی (رنگ مو)
  • این افزودنی ها همچنین برای بهبود ظاهر کاغذ (عامل درخشندگی کاغذ به عنوان پوشش یا استفاده در بافت داخلی کاغذ) و غیره نیز استفاده می شود.
  • در تولید الیاف در صنعت پلیمری
  • مناسب برای استفاده در صنایع پلی استر
  • قابل استفاده در صنایع نساجی
  • مورد مصرف در صنعت بسته بندی

خرید اپتیکال برایتنر از پلی بازار

پلی بازار به عنوان یک شرکت تولیدکننده معتبر و مورد اعتماد برای خرید مستربچ های باکیفیت، مجموعه ای گسترده از این محصولات را در اختیار مشتریان قرار می دهد. با ورود به وبسایت پلی بازار، شما می توانید از تنوع انواع مستربچ ها بهره برده و مستربچی را که به ویژگی های مطلوب شما می تواند پاسخگو باشد، انتخاب کنید. همچنین، با استفاده از سیستم مطمئن خرید پلی بازار، می توانید با اطمینان خاطر محصول موردنظر خود را سفارش داده و به آسانی درب محل موردنظرتان تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *