مقالات

مستربچ رنگی

مستربچ رنگی

همان طور که از اسم مستربچ رنگی مشخص است، از این ماده برای رنگ دادن به پلاستیک استفاده می شود که در بیش از 200 رنگ متنوع موجود هستند. بنابراین امکان انتخاب هر رنگی برای محصول نهایی پلاستیکی وجود دارد. تاثیر این مواد را در صنعت پلاستیک نمی توان دست کم گرفت. در واقع زیبایی بیشتر محصولات حاصل از رنگی است که این ماده به آن ها می دهد.

مستربچ ها خودشان جزو مواد اولیه به حساب می آیند یعنی به عنوان پایه اولیه از موادی مثل پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی استایرن، ای بی اس، پلی کربنات و پلی آمید استفاده می شود که با توجه به موقعیتی که نوع مواد در اختیار ما قرار می دهد می توانیم از رنگ های مختلف استفاده کنیم. ابتدا مواد اولیه با پودری به نام پیگمنت یا رنگدانه با درصد خیلی کمی ترکیب می شود و می توانیم مستربچ از آن دریافت کنیم. مقدار بسیار کمی مستربچ رنگی می تواند مواد خام مورد نظر را رنگی کند. مانند یک قطره جوهر که می تواند یک سطل آب را رنگی کند، پس حجم کوچکی از مستربچ هم می تواند یک قطعه خیلی بزرگ را رنگ پذیر نماید.

مستربچ رنگی چیست؟

رایج ترین روش تولید قطعات رنگی از مواد پلاستیکی، افزودن مستربچ های رنگی است. درواقع مواد پلاستیکی هیچ رنگ خاصی ندارند و برای انتقال رنگ به پلاستیک ها از برخی مواد افزودنی و رنگدانه ها به نام مستربچ رنگی استفاده می شود. این مستربچ در رنگ های مشکی، سفید و رنگی به فروش می رسد.

به طور خلاصه، مستربچ یک افزودنی پلاستیکی جامد است که برای رنگ کردن یا دادن خواص دیگر به پلاستیک استفاده می شود. مخلوط غلیظی که از توزیع رنگ ها و افزودنی ها در یک حامل پلیمری با عملیات حرارتی و به ویژه یک اکسترودر اختلاط برشی بالا به دست می آید مستربچ نامیده می شود. سپس مخلوط سرد شده، برش داده می شود و از طریق گلوله ساز به صورت گرانول در می آید.

این افزودنی ها گاهی علاوه بر ایجاد رنگ مطلوب محصول نهایی، باعث بهبود و اصلاح خواص فیزیکی و خواص مکانیکی نیز می شود. مستربچ رنگی یک مخلوط پلاستیکی شامل درصد بالایی از رنگ دانه و درصد کم پلیمر است و از طریق تغییر غلظت و مقدار این ماده می توان به نمونه های رنگی مختلف دست یافت. این مستربچ ­ ها معمولا دارای دو نوع پایدارکننده و دو نوع روان کنندۀ داخلی و خارجی، رنگینه و پایه پلیمری می باشد. با کمک مستربچ، پلاستیک مورد نظر را می توان به رنگ ­های مختلف درآورد. نکتۀ بسیار مهم در انتخاب مستربچ، سازگاری پلاستیک با رنگ و سایر افزودنی های همراه آن مستربچ است.

مستربچ به پردازنده اجازه می‌دهد تا پلیمر خام را در طول فرآیند تولید پلاستیک به صورت اقتصادی رنگ آمیزی کند. مستربچ رنگ یا کنسانتره رنگ، گرانولی است که برای رنگ آمیزی ترموپلاستیک‌ها استفاده می‌شود. این افزودنی از یک یا چند رنگ و یک رزین حامل مخصوص پلیمر تشکیل شده است که در نهایت منجر به تولید مستربچ رنگی می‌ شود.

اجزای اصلی مستربچ رنگی شامل رنگ­ دانه، سازگارکننده و پلیمر حامل می شود:

  • رنگ­ دانه ها: شامل پیگمنت ­ ها در دو گروه آلی (مانند فتالوسیانین سبز) و معدنی (مانند اکسید آهن قرمز و یا تیتانیوم) و دای که مانند یک جوهر یا رنگ بی اثر است و عموماً نمی توان از آن برای رنگ کردن پلی الفین استفاده کرد.
  • سازگارکننده (پخش کننده): وجود سازگارکننده از طرفی باعث ایجاد ترشوندگی بر سطح رنگ­دانه و در نتیجه پخش بهتر پیگمنت می­ شود و از طرف دیگر بدون آن­ که روی کیفیت رنگ محصول اثر بگذارد، پلیمر را نیز پایدار می کند.

انواع مستربچ رنگی

مستربچ رنگی ترکیبی از نوعی پودر و ماده ترموپلاستیک است. تولید مستربچ رنگی به صورت گرانول نیز صورت می پذیرد. استفاده از پودر موجب می شود تا محیط تولید با غبار حاصل از آن آلوده شود. به همین دلیل است که در این مواقع از مستربچ گرانول استفاده می شود. برای تولید قطعات پلاستیکی رنگی، استفاده از مستربچ رنگی گزینه مناسبی است. رنگ در تولید پلاستیک جز مواد اولیه می باشد و این مستربچ های رنگی هستند که در این کاربرد نقش اصلی را دارند. سه نوع مستربچ رنگی وجود دارد:

  • مستربچ تک رنگ یا رنگدانه منفرد تغلیظ شده (SPC): آمیزه کاری پلیمر با یک رنگدانه و اغلب بدون واکس و افزودنی
  • مستربچ سفارشی یا رنگ سفارشی: ترکیبی از قرص های مستربچ تک رنگ برای تهیه رنگ مورد نظر مشتری
  • مستربچ اصلاح شده: ترکیبی از پلیمر و چند رنگدانه و افزودنی

مزایای مستربچ رنگی

از جمله مزایای مستربچ رنگی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. ثبات بیشتر خواص یا رنگ
  2. حذف هزینه پاک سازی و تمیزکاری
  3. مصرف مقدار کمتر پیگمنت یا افزودنی
  4. کنترل پذیری بهتر کدری و شفافیت محصولات رنگی
  5. بهبود فرآیند ذوب به دلیل سازگاری عامل اتصال دهنده مستربچ با پلیمر
  6. پخش و یکنواختی بهتر رنگ، افزودنی یا پرکننده در سراسر محصول نهایی
  7. ساده تر شدن خوراک دهی و حل مشکل تغییر غلظت افزودنی و یکنواختی رنگ یا خواص در حین تولید
  8. با به کاربردن مستربچ های رنگی می توان در وقت، انرژی و هزینۀ لازم برای مخلوط كردن این پودرها و نیروی كار صرفه جویی كرد و استفاده از این تركیبات اقتصادی است.
  9. به دلیل عدم پخش شوندگی مناسب برخی از افزودنی ها، امکان اضافه کردن مستقیم آن به محصول وجود ندارد که این مشکل با استفاده از مستربچ حل می شود.
  10. عدم پخش پیگمنت ها در هوا و در نتیجه ایجاد خطر سلامتی و ایمنی کارکنان و آلوده سازی خطوط تولید مجاور

ویژگی مستربچ رنگی خوب

فاکتورهای موثر در انتخاب مستربچ با کیفیت مناسب، عبارتند از:

  1. میزان مصرف کم
  2. منحصر به فرد بودن رنگ
  3. ثبات رنگ یا خواص در دفعات مصرف
  4. مطابقت پایه پلیمری مستربچ با مواد و کالای تولیدی
  5. غلظت یکنواخت و درصد مناسب افزودنی یا پیگمنت
  6. مشخصات فنى مطلوب که این مشخصات فنی عبارتند از مقاومت انتقال سطح، درصد رطوبت، دمای ذوب، پراکندگی در ماتریس پلیمری، شکل ظاهری و جلای مستربچ، مقاومت حرارتی سطح
  7. عدم ایجاد مشکلات در فرآیند تولید محصول نهایی

مستربچ‌ ها در طیف گسترده‌ ای از رزین‌ های حامل موجود هستند که شامل PE، PP، PS، ABS و غیره هستند. مستربچ‌ رنگی را می‌ توان به عنوان محصولات مستقل یا در ترکیب با انواع افزودنی‌ های افزایش دهنده عملکرد طراحی شده برای چندین پلیمر استفاده کرد. نمونه‌ هایی از افزودنی‌ های رایج عبارتند از:

  • آنتی اکسیدان‌ ها؛ مانند آنتی اکسیدانت ۱۰۱۰
  • تثبیت کننده‌ های اشعه ماوراء بنفش
  • بازدارنده‌ های شعله
  • عوامل لغزش
  • عوامل ضد انسداد
  • عوامل ضد الکتریسیته ساکن؛ مانند افزودنی آنتی استاتیک
  • روشن کننده‌ های نوری
  • عوامل هسته‌ زا
  • کمک‌ های پردازش پلیمر

تایپ شمارنده رنگ‌ ها را می‌ توان با استفاده از مراجع استاندارد مانند Pantone ،RAL و NCS انجام داد. برای مشتریان یک نمونه فیزیکی ساده به عنوان مرجع کافی است. این مستربچ قابل استفاده در طیف وسیعی از صنایع از قالب گیری تزریقی و کشاورزی، بسته بندی انعطاف پذیر و اکستروژن تا قالب گیری دمشی و بسته بندی سفت و سخت است.

کاربرد مستربچ رنگی

اصلی ترین کاربرد مستربچ رنگی در صنعت رنگ کردن پلیمر مذاب، ایجاد ظاهر جذاب برای پلیمر و افزایش قابلیت ها و خواص پلیمر و در نهایت، بخشیدن ارزش افزوده به پلیمر است. به دلیل بی رنگ بودن پلیمر، درگذشته تولیدکنندگان محصولات پلیمری رنگ را می افزودند، اما امروزه تولیدکنندگان مستربچ با تولید مستربچ های رنگی و رنگدانه های مختلف روند فناوری رنگ کردن پلاستیک ها را تغییر داده اند.

امروزه شرکت های تولیدکننده مستربچ رنگی رنگ های گوناگون را در قالب انواع رزین ها روانه بازار کرده اند. استفاده از فناوری های نوین و پیشرفته در زمینه پیگمنت ها، روش های فرآیند و رزین های حامل موجب تولید مستربچ های رنگی باکیفیت شده اند. از طریق خطوط فیلم دمشی و قالب ریزی تزریقی و بادی می توان مستربچ های رنگی با رنگ های دلخواه برای موارد مصرف گوناگون تولید کرد. مستربچ های رنگی در قالب ریزی تزریقی، کشاورزی، بسته بندی صنعتی، اکستروژن و … کاربرد دارند.

امروزه بیشتر محصولات پلاستیکی که در اطرافمان مشاهده می کنیم، رنگی هستند، رنگ کردن پلاستیک مذاب پیش از تزریق پلاستیک یکی از فاکتورهایی است که به ارزش محصول تولیدشده و همچنین جذابیت ظاهری آن می افزاید. مستربچ رنگی به یک مخلوط غلیظ رنگدانه ای گفته می شود که طی فرایندی به رزین حامل افزوده شده و سپس طی فرآیندی به صورت دانه های ریز برش خورده است. از این محصول جهت رنگ آمیزی قطعات پلیمری استفاده می شود.

مستربچ رنگی پی وی سی

از پرکاربردترین پلیمر های سازگار با محیط زیست، می توان به مستربچ رنگی پلی کربنات اشاره کرد. این محصول تجاری در گروه پلاستیک های پلی استری قرار داشته و به همراه مستربچ مشکی در تولید قطعات ماشین استفاده شده و رنگ آن نسبت به رنگ خودرو انتخاب می شود. استحکام  بالا در برابر حرارت موجب کاربرد گسترده این محصول شده است. استفاده از مستربچ پی وی سی رونق صنعتی بالایی داشته و محصولی پرمصرف در صنایع تولید پلاستیک است.

مستربچ های صنعتی قدرت و استحکام بالایی داشته و می توان از آن ها در ساخت و تولید خودروها استفاده کرد. مستربچ در مقابل شرایط جوی و عوامل فیزیکی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.

قیمت مستربچ رنگی

لیست قیمت مستربچ رنگی براساس عوامل مختلف تعیین می‌ شود که اغلب شامل موارد زیر هستند:

  • برند تولید کننده
  • کیفیت ساخت
  • مقدار مورد نیاز
  • عرضه و تقاضا
  • نرخ ارز

شما عزیزان درصورتی که به دنبال خرید مستربچ رنگی، مستربچ سفید یا مستربچ مشکی هستید، می توانید به صفحه مستربچ های پلیمری مراجعه نمایید تا با توجه به خواسته خود، با کیفیت ترین مستربچ را به همراه مناسب ترین قیمت، از پلی بازار خریداری نمایید. در این راستا، مستربچ های رنگی شرکت پلی بازار، یکی از بهترین گزینه ها برای تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی است. این مجموعه در تلاش برای برآورده کردن انتظارات مشتریان، راه‌حل‌ های سفارشی ارائه می‌دهد که در طیف وسیعی از صنایع از قالب‌گیری تزریقی و کشاورزی، بسته‌ بندی انعطاف‌ پذیر و اکستروژن تا قالب‌ گیری بادی و بسته‌ بندی سفت و سخت قابل استفاده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم مشاوران مجموعه پلی بازار تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *