مقالات

مستربچ آنتی استاتیک

مستربچ آنتی استاتیک

مستربچ آنتی استاتیک یا همان ضد الکتریسیته ساکن (Anti static)، به شکل گرانول می باشد و به صورت افزودنی با مواد پلیمری با درصد مصرف مشخص ترکیب می گردد ، عملکرد این افزودنی از طریق ایجاد مسیر قطبی در سطح و کاهش مقاومت الکتریکی سطحی پلیمر می گردد که باعث پخش الکتریسیته ساکن در سطح پلیمر و افزایش هدایت پذیری و کاهش مقاومت توده ای یا سطحی از تولید بار الکتریکی جلوگیری می کند، که همین امر موجب به وجود آمدن خاصیت آنتی استاتیکی و در نتیجه جلوگیری از ایجاد گرد و غبار بر روی سطح محصولات پلاستیکی می گردد. مستربچ آنتی استاتیک، ترکیبی از آنتی استاتیک با اثر زمانی کم و بلند مدت می باشد که برای از بین بردن اثر آنتی استاتیک در پلیمرها استفاده می شود.

مستربچ آنتی استاتیک جهت جلوگیری از تجمع الکتریسیته ساکن در محصولات پلاستیکی استفاده می­شود، که همین باعث چاپ پذیری بهتر محصول و همچنین عدم تجمع ذرات گرد و غبار بر روی محصول می­شود. اکثر پلیمرها در برابر الکتریسیته نارسانا هستند و توانایی بالایی در جذب الکتریسیته ساکن دارند. در واقع علت تجمع الکتریسیته ساکن بر روی محصولات پلاستیکی عایق بودن پلاستیک است. این خاصیت باعث ایجاد مشکل در فرایند تولید فیلم و قطعات تزریق ایجاد می کند. الکتریسیته ساکن غالبا به وسیله مالیده شدن پلیمر بر روی پلیمر دیگر و یا عبور پلیمر از بین غلطک های اکسترودر و برخورد قطعات پلاستیکی در هنگام حمل و نقل به وجود می آید.

بارهای الکتریکی ایجاد شده در پلاستیک­ ها در فرایند تولید یا پس از آن در نقاط مختلف می توانند آزاد شوند که مشکلات زیر را ایجاد می­ کند.

  1. افزایش مشکلات بسته بندی و حمل و نقل و انبارش
  2. جذب گرد و غبار تاثیر بد بر روی خواص ظاهری
  3. خطر برق گرفتگی کارکنان موقع دست زدن به محصول
  4. خطر آتش سوزی به خاطر تخلیه الکتریکی
  5. آزار دهنده بودن تخلیه بار الکتریکی برای مصرف کنندگان

مزایا مستربچ آنتی استاتیک

  • رسانا کردن خفیف پلاستیک و ممانعت تجمع الکتریسیته ساکن
  • از بین رفتن گرد و غبار و آلودگی سطحی محصول، محصولات را از وجود گرد و غبار تا حد زیادی مصون نگه می دارد.
  • پیشگیری از آتش سوزی به دلیل حذف جرقه در محیط
  • سهولت روند تولید و کاهش خطرات ناشی از الکتریسیته
  • ممانعت از چسبیدن مو به سطوح خارجی
  • استفاده بهینه و راحتر از محصولات
  • با ایجاد عملکرد سریع در انتشار قالب، زمان مصرفی پروسه را کاهش می دهد.
  • ایرادات لایه‌های پلی الی فین و محصولات قالب زده را برطرف می کند.
  • پیامدهای ایجاد شده در اثر الکترواستاتیک را به حداقل می رساند.

کاربرد مستربچ آنتی استاتیک

مستربچ آنتی استاتیک یک افزودنی تخصصی است که در صنایع مختلف برای معرفی خواص آنتی استاتیک به مواد و محصولات مختلف استفاده می‌شود. در اینجا برخی از کاربردهای متداول مستربچ آنتی استاتیک آورده شده است:

محصولات پلاستکی

مستربچ آنتی استاتیک اغلب به فیلم‌ها و ورق‌های پلیمری مورد استفاده در مواد بسته بندی اضافه می‌شود. این مواد می‌توانند الکتریسیته ساکن را در طول پردازش یا جابجایی جمع کنند که منجر به مسائلی مانند جذب گرد و غبار یا تخلیه الکترواستاتیک می‌شود. با ترکیب مستربچ آنتی استاتیک، تجمع بار استاتیک به حداقل می‌رسد، جذب گرد و غبار را کاهش می‌دهد و از مشکلات مربوط به استاتیک جلوگیری می‌کند.

قطعات الکترونیکی

خواص آنتی استاتیک هنگام بسته بندی قطعات الکترونیکی، دستگاه‌ها یا محصولات بسیار مهم است. الکتریسیته ساکن به طور بالقوه می‌تواند به قطعات حساس الکترونیکی آسیب برساند. مستربچ آنتی استاتیک در تولید مواد بسته بندی برای جلوگیری از تجمع بارهای ساکن که می‌تواند به لوازم الکترونیکی آسیب برساند استفاده می‌شود.

قطعات خودرو

مستربچ آنتی استاتیک را می‌توان به پلیمرهای مورد استفاده در قطعات خودرو مانند داشبورد، تزئینات داخلی و اثاثه یا لوازم داخلی اضافه کرد. این اجزا می‌توانند گرد و غبار و کثیفی را به دلیل بارهای ساکن جذب کنند که منجر به ظاهر تخریب شده می‌شود. افزودنی‌های آنتی استاتیک به کاهش این اثر کمک کرده و اجزا را تمیزتر نگه می‌دارند.

کالاهای صنعتی و مصرفی

بسیاری از محصولات پلاستیکی مانند ظروف، جعبه‌ها و سینی‌ها مستعد تجمع بارهای ساکن هستند. مستربچ آنتی استاتیک را می‌توان در طول تولید آنها برای بهبود خواص آنتی استاتیک آنها گنجاند. این امر به ویژه در محیط‌هایی که جذب گرد و غبار می‌تواند بر کیفیت یا عملکرد محصول تأثیر بگذارد بسیار مهم است.

منسوجات و الیاف

در صنعت نساجی می‌توان از مستربچ آنتی استاتیک برای تولید الیافی استفاده کرد که تجمع بار استاتیکی را کاهش داده است. این به ویژه برای لباس، فرش و مواد اثاثه یا لوازم داخلی که تمایل به چسبیدن به گرد و غبار یا ایجاد ناراحتی به دلیل ساکن بودن دارند مفید است.

تجهیزات اتاق تمیز

محیط‌های اتاق تمیز (Cleanroom) که اغلب در صنایعی مانند الکترونیک، داروسازی و مراقبت‌های بهداشتی یافت می‌شوند، به مواد و تجهیزاتی با تولید استاتیک کم نیاز دارند. مستربچ آنتی استاتیک را می‌توان برای تولید قطعات و ابزارهای سازگار با اتاق تمیز استفاده کرد تا از اختلالات ناشی از بارهای ساکن جلوگیری شود.

تجهیزات حفاظت فردی (PPE)

برخی از انواع تجهیزات حفاظت فردی مانند دستکش، پیش بند و روکش کفش را می‌توان با مستربچ آنتی استاتیک درمان کرد تا خطر ترشحات ساکن را کاهش دهد. این امر در صنایعی که اتمسفرهای انفجاری یا تجهیزات حساس وجود دارد مهم است.

مصالح ساختمانی

برخی از مصالح ساختمانی مانند کفپوش‌ها یا پوشش‌های دیوار می‌توانند بارهای ساکن را به دلیل اصطکاک جمع کنند. مستربچ آنتی استاتیک را می‌توان برای بهبود ایمنی، راحتی و جذب گرد و غبار به این مواد اضافه کرد.

محصولات پزشکی و دارویی

خواص آنتی استاتیک برای بسته بندی و جابجایی وسایل پزشکی و محصولات دارویی ضروری است. بارهای ساکن می‌توانند ذرات را جذب کنند یا حتی در محیط‌های حساس پزشکی خطرات ایمنی ایجاد کنند. مستربچ آنتی استاتیک به کاهش این خطرات کمک می‌کند.

عملکرد آنتی استاتیک

مواد آنتی استاتیک نقش خنثی سازی اثر الکتریسیته ساکن را بر عهده دارند. تماس و جداسازی مواد تعادل الکترون‌ها را برهم می زند که این خود باعث ایجاد الکتریسیته ساکن می شود. عواملی مانند رطوبت، سرعت و مساحت سطح تماس و جداسازی، میزان بار استاتیکی را افزایش و کاهش می دهد. برای مثال، زمانی که فردی در حال دویدن است بار استاتیکی بالاتری در برابر فردی که آهسته راه می رود دریافت می کند. این انتقال بار سبب شوک یا به عبارت دیگر باعث تخلیه الکترواستاتیکی (ESD) می شود.

مواد آنتی استاتیک با مقاومت الکتریکی بسیار بالای خود، شوک‌های الکترواستاتیکی را به صورت پیوسته خنثی می کنند. این مواد، ابزار الکترونیکی ظریف مانند تخته‌های مدار را از طریق مواد اتصال به زمین محافظت می کنند. بر اساس کاری که انجام می شود و میزان حساسیت آن، می توان از مواد آنتی استاتیک قوی تر در میز یا کف زمین استفاده کرد. مواد آنتی استاتیک علاوه بر نقش خنثی سازی شوک‌ها، نقش جلوگیری از لغزندگی یا خستگی ناشی از ایستادن را هم ایفا می کند.

خرید مستربچ از پلی بازار

در این راستا، پلی بازار به عنوان یک شرکت تولیدکننده معتبر و مورد اعتماد برای خرید مستربچ‌های باکیفیت، مجموعه‌ای گسترده از این محصولات را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. با ورود به وبسایت پلی بازار، شما می‌توانید از تنوع انواع مستربچ‌ها بهره‌برده و مستربچی را که به ویژگی‌های مطلوب شما می‌تواند پاسخگو باشد، انتخاب کنید. همچنین، با استفاده از سیستم مطمئن خرید پلی بازار، می‌توانید با اطمینان خاطر محصول موردنظر خود را سفارش داده و به آسانی درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *