مقالات

مستربچ آنتی بلاک-لیزکننده

مستربچ لیزکننده انتی بلاک

مستربچ آنتی بلاک-لیزکننده  (Slip Agent + Anti Block) ، حاوی دو نوع افزودنی لیزکننده و ضد بلاکینگ می باشد که با تکنولوژی خاصی فرموله و ترکیب گردیده است. این محصول به شیوه ای عمل می کند که پس از فرآیند تولید و خنک شدن پلیمر به سرعت یک لایه روان­ کننده جامد بر روی سطح محصول ایجاد می کند که اصطکاک یا چسبندگی بین سطوح پلیمری و پلیمر با مواد دیگر را کاهش می ­دهد، این لایه ضریب اصطکاک بین لایه های فیلم  ویا فیلم با هر سطح دیگری که با آن در تماس است را کاهش داده و سبب جدایش بهتر و آسانتر فیلم از سطح می شود که این همین امر موجب افزایش سرعت تولید می­گردد.

تفاوت مستربچ آنتی بلاک و لیز کننده

برای کاهش نیروی برشی بین دو سطح از مستربچ لیزکننده استفاده می­شود که در واقع استفاده از آنها سبب می­شود که دو سطح بتوانند به سادگی روی هم سر بخورند. اما جهت کاهش نیروی عمود بر دو سطح، آنتی بلاک‌ها را مورد استفاده قرار می­دهند و در واقع این امکان را فراهم می­کنند که دو سطح بتوانند نسبت به یک دیگر به راحتی باز شوند.

میزان لیزی یا در اصطلاح میزان سرخوری فیلم یا قطعه پلاستیکی، یکی از فاکتورهای عملکردی محصولات پلیمری است که با پارامتر ضریب اصطکاک نسبت عکس دارد. سطح پلیمر دارای ضریب اصطکاک (CoF) بالا است و به‌طور ذاتی تمایل زیادی به چسبیدن به یک‌دیگر و سطوح فلزی دارند. این ویژگی می‌تواند در حین فرآیند تولید و هنگام استفاده از پلیمرها در کاربرد نهایی، مشکلاتی در حین رول کردن فیلم‌ها، باز کردن کیسه‌های نایلون، عملیات بسته‌بندی، دوخت و برش فیلم و آزاد شدن قطعه پلیمری از قالب را پدید آورد. امروزه برای حل این مشکل در صنعت از مستربچ لیزکننده (Slip Agent) که نوعی ترکیبات آلی هستند استفاده می‌شود.

یک دسته از افزودنی‌ها که عملکردی شبیه لیزکننده‌ها دارند، آنتی بلاک‌ها (Anti-Blocks) هستند که از تجمع یا چسبیدگی فیلم‌ها بر روی یک‌دیگر جلوگیری می‌کنند و در اصطلاح، بازشوندگی آنها را بهبود می‌بخشند. آنتی بلاک‌ها شامل ترکیبات مختلف معدنی و آلی هستند. ترکیبات معدنی با ایجاد زبری در سطح فیلم، از تماس پلیمر با پلیمر جلوگیری می‌کند و ترکیبات آلی با کاهش ضریب اصطکاک سطح، میزان بازشوندگی آنها را بهبود می‌بخشد. برخی ترکیبات آلی به‌طور هم‌زمان خاصیت لیزکنندگی و آنتی بلاک دارند.

مزایای مستربچ آنتی بلاک-لیزکننده

  • جلوگیری از چسبیدن لایه‌های مجاور فیلم‌های پلیمری و بازشوندگی عالی
  • اثر ضد لغزش و سر خوردن فیلم‌های پلیمری بر روی یکدیگر
  • تأثیرگذاری بالا با کمترین مقدار مصرف مستربچ
  • سهولت در بسته بندی و انبارش محصول
  • حفظ شفافیت فیلم وجنس تولیدی را کدر نمی­کند و هیچگونه تغییر رنگی ایجاد نمی کند.
  • به دلیل استفاده از مواد اولیه مرغوب با مش بالا به هیچ عنوان شفافیت محصول را از بین نمی برد.
  • کاهش ضریب اصطکاک و افزایش کیفیت سطح فیلم (صافی و نرمی سطح)
  • جلوگیری از ترک برداشتن ورق ها در حین برش
  • سهولت در جدا کردن قطعات ترموفرم هنگام مصرف
  • بهبود قابلیت چاپ
  • بهبود خواص کاربردی در ماشین های بسته بندی اتوماتیک
  • ایجاد خاصیت کمک فرآیندی و سهولت در فرآیند تولید

کاربرد مستربچ آنتی بلاک-لیزکننده 

این مستربچ ‌در محصولات PE ، PP ، PET، فیلم های نازک، فیلم های معمولی و ضخیم، فیلم های کشاورزی و پلی الفین ها کاربرد دارد.

عوامل تاثیرگذار در انتخاب لیز کننده و آنتی بلاک

1- اگر فیلم پلیمری از ابتدا نیاز به سُرخوردگی بالا داشته باشد مانند کیسه‌هایی که در تولید دچار چروک شدگی می‌شوند یا بلافاصله پس از فرآیند تولید، دوخت و برش می‌شوند، از عامل‌های لیزکننده‌ای  استفاده می‌شود که به سرعت به سطح مهاجرت می‌کنند.

۲- اگر فیلم پلیمری در فرآیندهای بعد از تولید نیاز به سُرخوردگی بالا داشته باشد همچون فیلم‌های شرینک از لیزکننده‌هایی با سرعت مهاجرت به سطح کم در مقادیر زیاد استفاده می‌شود.

خرید مستربچ از پلی بازار

در این راستا، پلی بازار به عنوان یک شرکت تولیدکننده معتبر و مورد اعتماد برای خرید مستربچ های باکیفیت، مجموعه ای گسترده از این محصولات را در اختیار مشتریان قرار می دهد. با ورود به وبسایت پلی بازار، شما می توانید از تنوع انواع مستربچ ها بهره برده و مستربچی را که به ویژگی های مطلوب شما می تواند پاسخگو باشد، انتخاب کنید. همچنین، با استفاده از سیستم مطمئن خرید پلی بازار، می توانید با اطمینان خاطر محصول موردنظر خود را سفارش داده و به آسانی درب محل موردنظرتان تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *